Miljödag (Olivia) fult format

Dags för miljödag!

  


Vi är allt fler som förstått att vår miljö inte mår bra och att någonting måste göras men det är långt ifrån alla som vet vad de kan göra åt det. På Mulltorpskolan i Boden var det några av eleverna som sa ifrån; nu fick det faktiskt vara nog med att inte veta vad man själv kan göra!

  

På Mulltorpskolan fick sjuorna läsa om miljö på Biologilektionerna. Många kände att de mådde dåligt när det kändes som de själva inte kunde hjälpa miljön på något sätt men några kom på förslaget att anordna en temadag med temat miljö och hållbar utveckling, så att man kunde få tips på vad man själv kan göra.


Redan på morgonen är det full fart överallt på skolan. I matsalen är en liten scen uppställd och där står Anna Månsson, en av de lärare som hjälpt eleverna att ordna den här dagen. Hon berättar om schemat för dagen.


Under dagen får eleverna gå runt till olika stationer där de får lära sig mer om olika saker de kan göra för miljön. Mellan två stationer träffar jag Anna, Maria, Jennie och Linnea som går i sjuan på Mulltorpskolan och är två av dem som såg till att den här miljödagen blev av.


Vart har ni varit nu?


?-         Vi var just på en station som heter "Lär dig mer om mat", där vi fick lära oss mer om vilken mat som är bäst för klimatet, säger Anna. Innan det var vi och lyssnade på när vår Biologilärare pratade om hur man kan göra för att spara el hemma.

?-         Snart ska vi till nästa station. Jag tror det var Växthuspussel, säger Linnea.


Hur tycker ni dagen har varit än så
länge?

?-         Jag tycker det har varit väldigt roligt och lärorikt, säger Jennie och de andra håller med.



Har ni lärt er något? Och vad har varit bäst?


?-         Jag lärde mig just hur mycket växthusgaser det blir av att man äter vanligt nöt- eller fläskkött, säger Maria. Det är konstigt att man inte fått veta någonting om det tidigare. Så det var nog det bästa för mig.



?-         Förutom det fick man många tips om hur man enkelt kan spara energi hemma, som att man ska dra ut alla sladdar och så, tycker Jennie. Jag tycker det bästa har varit... tja, helt enkelt att man fått tips på vad man själv kan göra. Förut kändes det som att det bara var de vuxna som kunde styra.


Alla tycker de att man ska få göra mycket själv under temadagen, så att man förstår hur man ska tänka och det inte bara blir massor prat.


?-         Man lär sig egentligen ingenting om man är uttråkad, tycker Maria.


 Sedan springer de allihop vidare till skolans matsal för att äta klimatsmart vegetarisk mat som några av eleverna själva har fått vara med och planera och

laga.

Tips från Anna, Maria, Jennie och Linnea - Så här fixar du en miljödag på Din skola:


-      Börja med att prata med era klasskamrater och se om det är fler som är intresserade. Det är bra om man är många som är med på idén.

-      Sedan går man vidare och pratar med en lärare eller med rektorn.

-      Om lärarna eller rektorn inte vill hjälpa en så kan man skriva till en politiker eller till en lokaltidning!

-      Se sedan till att få ditt många olika människor som är engagerade i miljö. Det kan vara både politiker, forskare och föräldrar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0